Sider

søndag den 27. marts 2011

"Inklusionens pædagogik" side 26-35

Vi har i pædagogik læst kapitel 1-3 i bogen "Inklusionens pædagogik". Som en opgave til det læste materiale, fik hver tema 3 gruppe tildelt nogle sider, som vi skulle arbejde med og undervise de resterende grupper i. Vi skulle arbejde med side 26-35 fra kapitel 1. Overskrifterne fra vores power point præsentation kan ses nedenfor:

Forord:
- Betingelser for inklusionsprojekter - Arbejde på tværs af sektorer og forvaltninger

Betingelser:
- Inklusion - et retsprincip - Inklusion i de pædagogiske læreplaner
- Tre grunde til et internationalt princip:
1. Politisk interesse
2. Økonomisk interesse
3. Pædagogisk interesse

En kommunal børne- og ungepolitik med inklusion som målsætning:
- Inklusionsprojekter kræver politisk opbakning, for at kunne forandre

Forvaltninger der bygger bro mellem det almene- og det særlige:
- En klinisk og kontekstuel forståelse - Integrationsperspektiv - Inklusionsperspektiv - Vidensdeling mellem almen- og specialpædagoger bliver et omdrejningspunkt

Dagtilbud med en inkluderende kultur:
- Hvad kendetegner et dagtilbud, der har udviklet en inkluderende kultur?
- Kendetegn, der siger noget om, på hvilken måde og i hvilket omfang, de pædagogiske aktiviteter bidrager til øget inklusion

Pædagoger med viden om egen praksis:
- Inklusionsprojekter - Inklusion er ikke en metode til problemløsning - Pædagogers viden ved deltagelse i disse projekter

Udarbejdet af os alle fire ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar