Forord:
- Betingelser for inklusionsprojekter - Arbejde på tværs af sektorer og forvaltninger
Betingelser:
- Inklusion - et retsprincip - Inklusion i de pædagogiske læreplaner
- Tre grunde til et internationalt princip:
1. Politisk interesse
2. Økonomisk interesse
3. Pædagogisk interesse
En kommunal børne- og ungepolitik med inklusion som målsætning:
- Inklusionsprojekter kræver politisk opbakning, for at kunne forandre
Forvaltninger der bygger bro mellem det almene- og det særlige:
- En klinisk og kontekstuel forståelse - Integrationsperspektiv - Inklusionsperspektiv - Vidensdeling mellem almen- og specialpædagoger bliver et omdrejningspunkt
Dagtilbud med en inkluderende kultur:
- Hvad kendetegner et dagtilbud, der har udviklet en inkluderende kultur?
- Kendetegn, der siger noget om, på hvilken måde og i hvilket omfang, de pædagogiske aktiviteter bidrager til øget inklusion
Pædagoger med viden om egen praksis:
- Inklusionsprojekter - Inklusion er ikke en metode til problemløsning - Pædagogers viden ved deltagelse i disse projekter
Udarbejdet af os alle fire ...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar