Lav en beskrivelse af: Hvad I kan bruge i kap. 1-3 til jeres feltarbejde?
1. Inkluderende menneskesyn:
Vi vil bl.a. arbejde ud fra et inkluderende menneskesyn, da vi vil have mere fokus på at integrere og inkludere tosprogede børn i et dansk dagtilbud 3-6år.
2. En god start til alle børn:
Vi vil have rapporten "En god start til alle børn", udarbejdet af Socialministeriet, i baghovedet, når vi påbegynder vores feltarbejde i dagtilbuddene, for at undersøge, om de lever op til kravene om at sikre en tidlig indsats, for på denne måde at være med til at skabe/sikre bedre vilkår for de tosprogede børns udvikling og videre muligheder for uddannelse og for at kunne begå sig på arbejdsmarkedet.
3. Sociale arenaer:
Børn begår sig dagligt i mange forskellige sociale arenaer, og de skal derfor forholde sig til de forskellige normer og værdier, der findes i arenaerne. Barnet deltager i mange relationer og har derved også mange forskellige roller - f.eks. i hjemmet, i dagtilbuddet, i fodboldklubben osv. De sociale arenaer er med til at skabe barnets identitet.
4. Differentierede fællesskaber:
Opstår der i en inklusion eller eksklusion i børnegruppen, når pædagogerne arbejder med at integrere de tosprogede børn i dagtilbuddet?
5. Vidensdeling:
Integrationsperspektivet / Inklusionsperspektivet.
Når der arbejdes ud fra integrationsperspektivet, har pædagogerne fokus på individdet. Hvis de derimod arbejder ud fra inklusionsperspektivet, har pædagogerne fokus på barnets hele sociale miljø og de fællesskaber, som de indgår i. Vi vil derfor gerne finde ud af, hvordan dagtilbuddene arbejder med disse to perspektiver i forhold til de tosprogede børn.
Vi vil undersøge disse ting via daglige observationer i dagtilbuddet. Desuden vil vi lave nogle børneinterview, og interviewe de pædagoger og forældre, der er tilknyttet til dagtilbuddet. Inden feltarbejdets start vil vi studere vores målgruppe og finde den teori, der er relevant i forhold til vores emne/overordnede tema i bøger, internettet mm.
Udarbejdet af os alle fire
Ingen kommentarer:
Send en kommentar